شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۳۳ ق.ظ

مقاله ای به بهانه آغاز ماراتن انتخابات 7 اسفند/ انتخاب ناب

مقالات آموزشی

شروع فرآیند اصلی انتخابات در ۲۶ آذر، فرصت و رخستی شد تا مطالبی در این عنوان گردآوری و تحقیق کنم و به عرض برسانم

در فرهنگ دهخدا واژه نام آشنای  انتخابات اینگونه بیان گردیده که عبارت است از: "جریان عمومی برگزیدن نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا و انجمن شهر و دیگر انجمن ها"

انتخابات یا گزیدمان، جریانی رسمی است که هر گام آن از پیش تعیین شده می باشد. انتخابات برای تصمیم گیری مردم یا بخشی از مردم است که شخص یا اشخاصی را برای مقام، پست یا مسولیتی و برای مدتی معلوم با ریختن رای خود به صندوق‌های انتخاباتی می گزینند. هدف اصلی از انتخابات سیاسی، انتخاب نمایندگان مردم می‌باشد که به آن دموکراسی نمایندگی می گویند

انتخابات انواع گوناگونی دارد. هر رای دهنده ممکن است فقط به یک نامزد رای بدهد یا به چند نفر و یا نامزد ها را به ترتیب شایستگی در لیست قرار دهد.

در اسلام بر شورا تأکید بسیار شده است و از مسلمانان خواسته شده تا در بین خود، برای امور گوناگون و انتخاب هایشان تفاهم و مشوره نمایند. خداوند متعال به پیامبر خود حضرت محمد مصطفی(ص)امر فرموده اند تا با اصحاب و یارانش درود خداوند برآنان باد، مشوره نمایند:

وأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَیْنَهُم(۳۸شوری)

وشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ(۱۵۹آل عمران)

بدون شک شورا فواید زیادی دارد و در کاری که مشوره انجام شود بازکاستی و پشیمانی به حداقل ممکن میرسد.

شور و مشوره جمعی برای پیشبرد اهداف جمعی و انتخابی ناب، از اصول و مقدمات اصلی هر انتخاباتی در اسلام است که باید این اصل مهم،بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

اکنون این کار یک اصل قبول شده بین المللی برای زعامت مردمی خوانده میشود و مردم در اکثر کشورها زعامت سیاسی خود را با استفاده از این راه انتخاب مینمایند.

در مخالفت انتخابات نیز نص صریحی وجود ندارد. پس بر هر مسلمانی لازم است که در انتخابات اشتراک نماید و مشوره خود برای زعامت از طریق استعمال رأی  را شریک سازند که این کار در تحکیم امنیت و ثبات، نقش مهمی را دارد و همچنان عنصر عمده برای مشروعیت یک ملت خوانده می شود.

باتوجه به حساسیت های کنونی کشور، اسفند ماه، برهه ای بسیار حساس و سرنوشت ساز در تاریخ ملت ایران است. رخداد های سطوح جهانی، منطقه ای و بین المللی، لزوم دستیابی به ثبات اقتصادی و سیاسی، فرونشاندن بحران های اجتماعی و لزوم وضع قوانین پیشبرنده برای توسعه همه جانبه کشور و فاکتور های بسیار دیگری که بیان همه آنها در این مجال، خارج از طاقت بحث است، اهمیت انتخابات پیش رو را افزایش داده است و این اهمیت، باتوجه به فقر و توسعه نیافتگی استان کردستان، علی الخصوص حوزه انتخابی سقز و بانه، برای ما دو چندان است.

در این بین حضور حداکثری مردم و مخصوصا حضور فعال خواص و نخبه گان حوزه انتخابی سقز و بانه،  که از قضا و بحمدالله کم هم نیستند، برای آگاهی بخشی به عموم و تعیین ضوابط، فاکتورها و ویژگی های  کاندیدای اصلح و ابلاغ آن به عموم برای کمک به تصمیم گیری صحیح تر عموم و حمایت از کاندیدای اصلح، به دور از سیاسی کاری، تعصب و قوم گرایی و فقط بر مبنای ۳ اصل: تخصص، تعهد و کارایی، نقش بسزایی خواهد داشت و بنده امیدوارم مردم فهیم و عزیزمان، تحقیقی و بدون هیچگونه تعصبی با بررسی وضع موجود و برنامه ها و سوابق و تخصص کاندیداهای محترم، اقدام به حمایت از اصلح ترین نماینده کنند و همان گونه که خداوند عالمیان در سوره زمر آیات ۱۷ و ۱۸ فرمودند:

فَبَشِّرْ عِباد.الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

(به بندگانم بشارت ده،انانی که سخنان(و دیدگاه های گوناگون را بدون تعصب) را میشنوند و از بهترینش پیروی می کنند، آنان کسانی هستن که خداوند هدایتشان کرده و آنان همان خردمندانند) بدون تعصب دیدگاه همه نمایندگان و برنامه هایشان را بررسی کنند و اصلح ترین را برگزینند.

روزشمار های مهم انتخابات پیش رو:

۲۶آذر: آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان

۲۸اذر: آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس

۵ دی: آغاز روند بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس

۶ دی: آغاز روندبررسی صلاحیت کاندیداهای خبرگان

۲۲ بهمن: آغاز تبلیغات خبرگان

۲۹ بهمن: اغاز تبلیغات مجلس

۷ اسفند: روز انتخابات

با آغاز ثبت نام کاندیداهای محترم و مشخص شدن قطعی اسامی این عزیزان، بر اساس مطالب فوق که به عرض رسانیدم و باتوجه به وظایف نمایندگی مجلس که عبارت است از امر قانون گذاری و نظارت بر حسن انجام آن، برای یک انتخاب ناب قطعا به جا خواهد بود در این هنگام پاره ای از ویژگی های یک نماینده اصلح ذکر گردد.

 

**یک نماینده خوب باید زجر کشیده و درد کشیده باشد یعنی از داخل قشر پایین یا متوسطه جامعه باشد که بتوان درد انها را حس  کرده و دردشان را درد خود بداند و همیشه در پی رفع مشکلات انان باشد.

**شناخت امورات و نیازهای روز مردم نه تنها در حوزه انتخابیه خود بلکه در کل منطقه و کشور و بررسی مشکلات و دغدغهای مردم و جوانان بخصوص مسئله اشتغال.

**یک نماینده موفق باید شجاع باشد بتواند در مقابل دولت با شجاعت و قدرت بر حق و حقوق مردم پافشاری و استقامت نماید و از  خود فداکاری  نشان داده و از هیچ کوششی دریغ نورزد و از کسی نهراسد و منافع عمومی مردم را بر منافع خود ترجیح دهد و در راه پیشرفت جامعه و مردم حاضر باشد از حق خود بگذرد.

**یک نماینده باید مطلع به مسائل سیاسی و اسلام  باشد یعنی هم مسائل روز جامعه خود سر دربیاورد و هم از مسائل جهانی سر در بیاورد و بی تفاوت نباشد و متعهد به دین خدا و باورهای مردم باشد.

**داشتن شناخت نسبی نسبت به کلیه مسائل جاری در زمینه های مختلف اقتصادی وفرهنگی و سیاسی و نظامی و از مسائل ریز و درشت مردم سر در بیاورد و بتواند درد مردم را تشخیص دهد و نسبت به ان چاره جویی نماید.

**داشتن تخصص و مهارت کافی در یک یا چند موضوع. یعنی در موضوعی عالم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند در کمیسیون های مجلس برای خود جایگاهی داشته باشد وبتواند در میان مجلسیان و دولتمردان و نخبگان کشور موثر واقع شود.

**یک نماینده باید بتواند  تخصصی را که دارد از قوه به فعل برساند و بتواند از هنر خود به نحو احسن استفاده کند و مفید باشد و از ان به نفع مردم و جامعه استفاده نماید.

**یک نماینده اگر دارای تجربه کاری باشد موفق تر خواهد بود. مسلما تجربه بالاتر از علم است . نماینده ای که تجربه داشته باشد و مشکلات و پیچ و خمهای اداری را طی کرده باشد و کار کشته و اشنا به ابزار باشد سریعتر میتواند در صدد رفع انها بر بیاید و وقتی با تجربه باشد کاردان هم است.

**نماینده موفق باید مدیر باشد و مدیریت داشته باشد.نماینده ای که دارای مدیریت لازم و کافی باشد.

**نفوذ و شخصیت فردی میتوانند یکی دیگر از خصلتهای یک نماینده خوب میباشد که در بیشتر کارها مخصوصا ارتباط با مسئولین رده بالای کشور کارساز می باشد.با اشنایی  و ارتباط و مشورت و کمک و ... خیلی از مشکلات قابل حل هستند. یک نماینده خوب کسی است که دارای  روابط عمومی بالا باشد.

**یکی دیگر از خصوصیات یک نماینده موفق،استفاده از افراد با تجربه و کارامد و نخبگان و جوانان متفکر درسطح حوزه انتخابی می باشد.ودر شرایط بحرانی باید از افکار عمومی  استفاده کند و خود به عنوان اهرمی قدرتمند مسئولین را متوجه گرفتاری ها و مشکلات نماید.

**یکی دیگر از ویژگی های خوب یک نماینده موفق، داشتن بالا ترین درجه علمی،حتی الامکان دکترا است تا در موارد لازم  و مرتبط، خود به شخصه به عنوان یک تجویز گر راه حل اقدام کند.

**یکی دیگر از خصوصیات نماینده موفق اینست که کسی نگران رفتار و گفتار او نیست. در ادب و امانت داری قابل پیش بینی است.

**مسئله یکِ زندگی او، کار کردن ، زحمت کشیدن و حل مشکلات مردمان حوزه انتخابی اش است.

**بسیار اعتماد به نفس دارد چون دقیق و حقوقی صحبت می کند.

**بسیار اعتماد به نفس دارد. چون افکار و مواضع او ارتباطی به منابع مالی او ندارند.

**مخالفان فکری او، اخلاق او را تحسین می کنند.

**اطرافیان او از اینکه نقدی را مطرح کنند احساس آرامش و امنیت می کنند.

**آنقدر برای خود احترام قایل است که به کسی خیانت نمی کند.

**با صراحت و صداقت با مردم صحبت میکند.و در پیگیری های کاری اش اگر به نتیجه رسید آن را به مردم گزارش دهد و اگر به نتیجه نرسید با صداقت و تواضع دلایل به نتیجه نرسیدنش را حتی اگر کوتاهی خود باشد را گزارش دهد.

**همیشه خود را در بوته نقد قرار میدهد. و از این راه بازخورد کاری خود را میبیند و نقاط ضعف خود را پوشش و نقاط قوتش را ارتقاء میدهد.

 

سخن اخر، سخنیست با کاندیداهای محترم؛

به یاد داشته باشید راه سختی را برگزیده اید. قبل از شما صدها سال است مردمانی بوده اند که مسئولیت و زمام امور مردمان دیگری را به عهده گرفته اند ولی اکنون در این دنیا نیستند...

اگر صادقانه خدمت کرده باشند که در نزد پروردگارشان مأجور و متنعم اند...

اگر چنین نکرده باشند، بنا به وعده الهی دوزخ را به جان خریده اند...

انچه از یک انسان می ماند عمل و خدمت صادقانه و نام نیکوی  اوست، نه چیز دیگر...

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

مرده ان است که نامش به نکویی نبرند

پس نیت های خود را خالص کنید و خدمت به مردم شریفمان رو در رأس اهدافتان و برای رسیدن به کسب رضای الهی، قرار دهید.

 

در پایان نظر شما را جلب می کنم به وصیه ای از پیامبر اکرم(ص) خطاب به کارگزاران، مدیران و مسئولان که امید وارم توشه و راهنمای راهی باشد برای خدمت شما و سایر مسئولین و دست اندرکاران به مردم عزیزمان.

در کتاب « دعائم الاسلام،عهدنامه مفصلی از پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) نقل شده که حاوی نکات بسیاری در شیوه حکمرانی و نکات مدیریتی است. آن چه می خوانید، اقتباس و تلخیصی از این عهد نامه و منشور نورانی، خطاب به کارگزاران و مدیران است.

 

در کتاب « دعائم الاسلام، اثر نعمان بن محمد تمیمی (363-259ق) »، (ج1 ، ص 351 تا 368) عهدنامه مفصلی از پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) نقل شده که حاوی نکات بسیاری در شیوه حکمرانی و نکات مدیریتی است. آن چه می خوانید، اقتباس و تلخیصی از این عهد نامه و منشور نورانی ، خطاب به کارگزاران و مدیران است:

بنگر که کجا و چگونه بودی و امروز در کجایی؛ نصیحت را از خودت آغاز کن و در کار خاصان و شناخت آن چه به سود و زیان توست، نیکو بنگر.

چنان مباش که پنداری کرامتی را که خدا در حق تو کرده ، واجبات را از دوش تو برداشته و تو شایسته آنی که مسئولیت سنگین را از تو بردارد ؛ از این رو ، در پی شهوات و خواسته های بروی .

جایگاه خود را بشناس؛ سرانجام خود را در نظر آر و آن را بسیار یاد کن و بسیار بیندیش که چه می کنی و چه کسانی با تو مشارکت دارند.

ببین پدرانت، حکمرانان و شاهزادگان دیگر کجایند که دنیا خوار بودند؟ تو اکنون میراث خوار آنان و اداره کننده حکومت آنان هستی؛ چه شد که گنج ها که اندوختند و آن بدن های ناز پرورده و آن امیر زادگان مرفه اکنون کجایند؟

 از بدی های گذشتگان عیب می گرفتی و کارشان را زشت می شمردی ؛ امروز از خودت عیب جویی کن و بر حذر باش که به همان سرنوشت دچار نشوی.

 تو درباره پیشینیان و کارشان داوری می کردی ؛ آیندگان درباره تو و کارهایت به قضاوت خواهند نشست و نسبت به تو همان را خواهند گفت که تو در باره دیگران می گفتی.

ثروت اندوزی از حرام را نیرو مپندار و بذل و بخشش ناحق را سخاوت ندان. «قدرت» در خویشتن داری است و «جود» ، در پرداخت آن چه وظیفه توست.

 دلت را خانه مهرورزی به مردم قرار بده ؛ نسبت به مردم درنده ای مباش که لغزش هایشان را فرصت غنیمت شماری؛ زیرا آنان یا هم کیش تو یا همنوع تو هستند و به عفو و گذشت تو محتاجند.

در کیفر، شتاب مکن؛ مگو که امیرم و هر چه خواستم ، می کنم و هرگاه قدرت و حکومت ،‌تو را به غرور و عجب کشاند، به یاد خدا باش که برتر از توست و به یاد مرگ باش که سرمستی و شادمانی بی جای تو را درهم می شکند.

میان خود و نزدیکانت با مردم منصفانه رفتار کن که اگر انصاف نکنی، در حق آنان ستم کرده ای و هر که به بندگان خدا ستم کند، طرف حسابش خداست.

 شیوه ظالمانه ، به زوال نعمت می انجامد و اصرار بر ظلم ، انتقام الهی را در پی دارد؛ زیرا خداوند ، دادخواه مظلومان و دشمن ظالمان است.

به کار بیشتری بپرداز که در راستای حق و رضای خالق و توده مردم باشد؛ نه آن چه که با رضایت خواص، رنجش عموم مردم را در پی دارد.

توده مردم ، سامان بخش امور زمامداران و بازوی حاکم و مایه خشم بر دشمنانند؛ پس تا وقتی مطیع فرمانند، دلت با آنان و میلت همراه ایشان باشد.

 آنان که بیشتر در پی کشف عیوب مردمند ، در نظرت نکوهیده تر ، باشند؛ زیرا در مردم عیب هایی است که والی سزاوارتر است تا آنها را بپوشاند.

 آن چه بر خود نمی پسندی ، بر مردم هم مپسند و تا می توانی رازها و عیوبشان را بپوشان تا خدا هم عیوب تو را بپوشاند.

 در پذیرش سخنِ سخن چینان، شتاب مکن که سخن چین راست نمی گوید.

 بخیلان ، حریصان و ترسویان در مشورت های خویش وارد مکن؛ زیرا بخل و حرص و ترس ، هر سه ، ریشه در بدبینی به خدا دارد.

بدترین وزیران و همکارانت ، آنانند که همکار امیران پیشین و همدست جرایم آنان بوده اند؛ آنان را در حکومت خود راه مده و در کارهایت وارد مکن .

 کسانی را یاران و همکاران خاص خویش برگزین که همکاران ظالم و یاور گنه کار نبوده اند؛ آنان را مخصوص همنشینی و دوستی در نهان و آشکار قرار بده و کسانی را گرامی تر بدار که نسبت به حق ، گویا تر و نسبت به مردم ، با انصاف تر باشند.

 با کسانی بیشتر همدم باش که اهل تقوا، راستی، خرد و شرافت باشند و از کسانی بیشتر فاصله بگیر که اهل تملق، چاپلوسی و ستایش گری اند؛ زیرا مدح بسیار ، غرور و غفلت می آورد.

 نیکوکار و بدکار را به یک چشم نگاه مکن؛ زیرا اگر چنین کنی، نیکوکار، در کارش بی انگیزه می شود و خلافکار، در کار خلافش گستاخ می گردد.

 سنت های خوب گذشته را بر هم مزن و سنت های مضر به روش ها و سنن خوب گذشته را پایه گذاری مکن.

 در برپایی عدل و حق، با عالمان و حکیمان بسیار مشورت کن که این شیوه، احیا گر عدل و زداینده باطل است.

کسانی را به فرماندهی لشکریان بگمار که بردبارتر ، داناتر، با سیاست تر و خوش اخلاق تر باشد و نیز دیر به خشم آیند؛ زود عذر پذیرند و به ضعیف ، رأفت داشته باشند.

با کسانی بیشتر بپیوند که دین شناس ، دیندار، خوش سابقه و شجاع باشند.

 به سبب توجه به کارهای بزرگ ، امور کوچک نظامیان را نادیده نگیر که هر کدام از کارهای بزرگ و کوچک ، جای خاص خود را دارند.

زندگی لشکریان و سپاهیان و خانواده آنان را تأمین کن تا در جنگ با دشمن ، یک دل باشند و فکرشان نگران خانه و خانواده خود نباشد.

امنیت عمومی در شهرها و همدلی و همبستگی لشکریان، بهترین نور چشمی زمامداران است.

به فرماندهان شجاع و رزمندگان لایق ، توجه خاص داشته باش و از حال یکایک آنان جویا شو و از آنان ستایش کن تا هم شجاعان ، شجاع تر شوند و هم دیگران تشویق گردند و در عین حال، مأمورانی امین و صادق را بر آنان بگمار تا عملکرد آنان را در جبهه های نبرد ، به طور دقیق ، به تو گزارش دهند.

موقعیت بزرگان ، سب نشود که تلاش اندک آنان را بزرگ شماری و وضعیت افراد عادی، موجب نگردد که تلاش عظیم آنان را ناچیز شماری.

کسانی را به قضاوت بگمار که با فضیلت ترین، داناترین، بردبارترین و پرهیزکارترین افراد باشند؛ تا کارها، آنان را به تنگ نیاورد؛ مغلوب اطراف دعوا نشوند؛ طمع نداشته باشند؛ دچار عجب و خودپسندی نشوند؛ تعریف و تمجید ، آنان را نفریبد و در پی گیری مسائل، کم حوصله نباشند.

به وضع و زندگی قضات، به خوبی رسیدگی و زندگی شان را تأمین کن تا طمع و نیاز به مردم نداشته باشند و در دام رشوه نیفتند.

به حکم قاضیان و رای آنان رسیدگی کن تا اختلاف در حکمشان نباشد. که اگر چنین شود، عدالت تباه می شود؛ دین نقصان می یابد و تفرقه پدید می آید.

کارگزاران را بر اساس شناخت و آزمون به کار گمار؛ نه بی تحقق و بررسی؛ زیرا به کار گماشتن نالایقان و نا آزمودگان ، سبب جور و خیانت و موجب زیان بر مردم می گردد.

کسانی را به کار گمار که پرهیزگار، دین شناس ، دانا، سیاست مدار ، با تجربه ، خردمند و با حیا باشند و از خانواده های شریف و دیندار که پاک ترند و خویشتن دارتر و کم طمع تر و آینده نگر تر.

زندگی کارکنانت را تأمین کن و نیازشان را برآور؛ تا هم خود را بهتر اصلاح کنند و هم به اموال دیگران دست درازی نکنند و هم اگر خطا کردند و نافرمان شدند، حجتی برآنان داشته باشی.

هرگز اهل تکبر و نخوت و غرور و افراد جاه طلب و ستایش دوست را برای مسئولیت انتخاب نکن.

اگر یکی از کارگزارانت دست به خیانت زد یا فسادی مرتکب شد و گزارش مأمورانت و حرف های مردم هم آن را تأیید کرد. او را تنبیه کن و آن چه را گرفته ، از او بگیر و در میان مردم، او را رسوا کن تا مایه عبرت دیگران شود.

بیش از دریافت مالیات و خراج، به عمران و آبادانی بیندیش؛ مالیات هم وقتی می توانی بگیری که زمین را آباد سازی. هرکس بدون عمران و آبادانی بخواهد مالیات بگیرد، شهرها را ویران و مردم را هلاک خواهد ساخت.

آباد سازی شهرها، بهتر از پر کردن خزانه است؛ آن چه هم خزانه را پر می سازد، آبادانی شهرهاست . اگر آبادای ها ویران شود ، خزانه هم تهی می ماند.

اگر دوست داری سر انجام نیکی و بدی را بدانی ، به کار نیکان و بدان گذشته بنگر.

به ثروت اندوزی نیندیش؛ به ذخیره سازی خیرات و خوبی ها همت بگمار.

در امور دیوانی و دبیری، کسی را نگارش نامه های محرمانه و اسناد سری گمار که ادبش بیشتر، یاری اش برای تو بهتر، فکرش پخته تر و از همه مطمئن تر و راز دار تر باشد و ظرفیت احترام و لطف تو را داشته باشد؛ اسرار تو را آشکار نسازد و جایگاه خود را بشناسد.

در گزینش منشیان و دفتر داران، به خوش گمانی خویش تکیه نکن؛ بلکه به سوابق کار و تجار پیشین آنان بنگر.

برای هر مجموعه از کارکنانت، رئیسی انتخاب کن که امانت دار و اندیشمند باشد؛ از کارهای بزرگ به زانو در نیاید و کارهای کوچک را وا نگذارد و پیوسته بر کار آنان مراقبت و نظارت داشته باشد و از رفتارشان با مردم خبر بگیر.

صنعت گران و پیشه وران، سرچشمه سود رسانی به مردمند؛ آنان را به نیکی توصیه کن و حرمتشان را نگه دار و از حالشان جویا باش و مراقبت کن تا احتکار و سود جویی و حرص آنان ، مایه افزایش نرخ ها و فشار بر مردم و انتقاد بر حکومت نگردد.

از حال بینوایان و محرومان، بی خبر مباش؛ سهمی از بیت المال را برای آنان اختصاص بده و به همه یکسان و بی تبعیض برسان. پرداختن به کارهای مملکت، تو را از نیازمندان غافل نسازد و در حکومتت، ضعیفان که دستشان از تو کوتاه و نیازشان از چشم مأمورانت پنهان است، تباه نشوند که هیچ عذری نداری . مطمئن ترین نفرات را برای رسیدگی به امورشان برگزین ؛ کسانی که نه به دیده تحقیر ، به فقیر بنگرند و نه شخصیت بزرگان ، چشمشان را پر کند.

به زمین گیران ، گرفتاران ، یتیمان و پرده نشینان فقیر که نه اهل درخواستند و نه روی عرض حاجت دارند، رسیدگی کن و به خاطر خدا ، سهمی از بیت المال برایشان مقرر گردان.

بخشی از وقت خود را برای دیدار حضوری و رفع نیاز نیازمندان و شنیدن حرف های انان اختصاص دهید

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی